Stress

Stress is een reactie van je lichaam in situaties waarbij een natuurlijk overlevingsmechanisme gaat werken. Door stress spannen je spieren zich aan en versnelt je hartslag. Ook stijgt het adrenaline niveau in je bloed om optimaal te reageren op het ‘gevaar’ wat zich voordoet. Vaak zijn de effecten van stress maar kort, maar als de stress lang aanhoudt kunt u overspannen raken.

Mensen raken gestresst door bijvoorbeeld een hoge werkdruk, een trauma, de studie of het overlijden van een familielid. Iedereen gaat anders om met stress en niet iedereen is even gevoelig voor stress. Stress is niet gevaarlijk, maar aanhoudende stress kan wel levensbedreigend zijn. Door langdurige stress kunnen gezondheidsproblemen toenemen en heeft u meer kans op hart- en vaatziekten en virale infecties.

Stress kan klachten geven zoals:

  • Slaapproblemen.
  • Vermoeidheid.
  • Hartkloppingen.
  • Een opgejaagd gevoel.
  • Veel zweten.
  • Hoge bloeddruk.
  • Somberheid.
  • Veel eten.
  • Veel roken of alcohol drinken.
  • Snel ge├»rriteerd raken.
  • Rugpijn.
  • Hoofdpijn.
  • Stijve spieren.
  • Rusteloosheid.
  • Concentratieproblemen.
  • Vergeetachtigheid.

Elke keer dat jij stress ervaart, maakt je lichaam cortisol aan. Een hoge hoeveelheid cortisol kan leiden tot het onderdrukken van het immuunsysteem, waardoor je vatbaarder wordt voor ontstekingen, infecties of ziektes.

Om stress te verlagen, is ontspannen de beste oplossing. Een aantal adviezen hiervoor zijn:

  • Doe iets wat u ontspant. Voorbeelden hiervan zijn bewegen, een hobby uitvoeren, lezen, een warme douche nemen, uitgebreid koken, muziek luisteren, een massage krijgen.
  • Probeer spanning te vermijden. Bedenk wat u veel energie kost of stress oplevert en ga deze dingen uit de weg. Als dit niet mogelijk is, vraag dan of iemand anders u hierbij zou kunnen helpen.
  • Houd een gezonde leefstijl aan. Dit kan door gezond te eten, genoeg te bewegen, goed te slapen en voldoende te drinken. Vermijd suikers en vul eventueel vitaminetekorten aan met supplementen.
  • Geef uw grenzen aan en neem niet teveel hooi op uw vork. Prop niet teveel activiteiten in een dag.
  • Doe ontspanningsoefeningen zoals yoga of meditatie.
  • Ruim uw huis grondig op. Dit kan zorgen dat uw gedachtes ook ‘opruimt’, waardoor u rustiger wordt in uw hoofd. Ook kan dit bij sommige mensen helpen om even tot rust te komen.
  • Vermijd het gebruik van alcohol en drugs. Het gebruik van deze middelen lijkt op de korte termijn te helpen, maar kunnen op de lange termijn nog meer klachten veroorzaken. Ook het gebruik van cafe├»ne wordt afgeraden.

Tegen stress bestaat er geen medicatie. Wel is het mogelijk dat uw huisarts u iets voorschrijft voor bijvoorbeeld slapeloosheid of onrust. Deze medicijnen zullen de stress niet oplossen, maar kunnen wel helpen bij uw klachten die worden veroorzaakt door de stress.

Als uw stressklachten worden veroorzaakt door uw werk of invloed hebben op uw werk, bespreek dit dan met uw bedrijfsarts.

Neem contact op met uw huisarts in de volgende gevallen:

  • U gebruikt door de stress veel alcohol of drugs.
  • U krijgt klachten, zoals angst of paniekaanvallen, of u merkt dat u steeds meer psychische klachten gaat ontwikkelen.
  • U wilt graag hulp bij het verlagen van stress.
  • U heeft moeite met dagelijkse activiteiten door de stress.